Auto na zakręcie - jak poprawić jego zachowanie?

Na obecnym rynku można znaleźć różne modele samochodów. Niezależnie od tego, jaki model wybierzemy - oczekujemy, że będzie się on właściwie zachowywać na zakrętach. Mowa tutaj przede wszystkim o stabilności pojazdu, która będzie sprawiała przyjemność i bezpieczeństwo. Jednak nie zawsze pokonywanie zakrętów przez auto można określić jako zadowalające. Co zrobić, aby auto na było lepiej przygotowane do drogi z zakrętami? 

Opony - słaby punkt

Podstawą bezpieczeństwa na krętej drodze są opony. Jest to jedyny element auta, który styka się z nawierzchnią jezdni. Popękane gumy opon, bąble lub nacięcia świadczą o tym, że opony nie są w najlepszym stanie. Warto też unikać skrzywienia felgi oraz dbać o właściwą głębokość bieżnika. Prawidłowe parametry to od 1,6 mm do 4 mm. Powyżej 4 mm, trzeba wymienić opony. Wiek opony też ma znaczenie - opona starsza niż sześć lat raczej nadaje się do wyrzucenia. Warto też zwrócić uwagę na to, że opony o niższym profilu lepiej wpłyną na prowadzenie auta. Ich zaletą jest większa sztywność oraz lepsza wyczuwalność zachowania samochodu. 

Zbieżność też jest ważna

Warto zadbać o regularną kontrolę zbieżności w aucie, niezależnie od sytuacji jakie nam się przytrafiają na drodze. Można też sprawdzić geometrię zawieszenia. Zbieżność oraz geometria zawieszenie są sprawdzane w specjalistycznym warsztacie. Dzięki takiej kontroli lepiej będzie się nam prowadziło samochód i zapobiegniemy zużywaniu się opon w sposób nierównomierny.

Istota amortyzatorów

amortyzatory w aucie

Inną istotną kwestią jest sprawdzenie amortyzatorów. Ich zużycie może powodować zbyt duże kołysanie auta, piski opon podczas zakrętów oraz nieprzyjemne prowadzenie na łukach drogi.  Początkowo stan amortyzatorów można sprawdzić samemu poprzez rozbujanie auta i obserwowanie czy zbyt mocno się kołysze. Jeśli tak, trzeba się udać do specjalistycznego warsztatu albo na stację kontroli pojazdów. W tych punktach istnieje możliwość wymiany zużytych amortyzatorów.  Możliwą opcją są także sportowe amortyzatory, które bardziej usztywnią samochód.

Kontrola zawieszenia

Aby czuć się pewnie na zakrętach, można też sprawdzić zawieszenie. Szczególnie warto przyjrzeć się wahaczom, tulejom wahaczy, sworzniom, drążkom stabilizatora, gumom drążków oraz ich łącznikom. Oprócz tego, niepokojące mogą być różne odgłosy, wydobywające się od spodu samochodu. Istnieje też możliwość zamiany zawieszenia na sportowe albo wykorzystanie sportowych sprężyn czy rozpórki kielichów. Te elementy zapewniają sztywność auta.

Podsumowując, istnieje wiele możliwości poprawy zachowania auta na zakrętach. Na początku trzeba wyeliminować pewne usterki, czyli zniekształcenia opon, skrzywienie felg, zbyt niskie ciśnienie w oponach, uszkodzenia amortyzatorów czy zawieszenia. Później można skorzystać z pewnych ulepszeń, takich jak sportowe zawieszenie czy sportowe amortyzatory. Te wszystkie działania mogą sprawić większe usztywnienie pojazdu na zakrętach. Z drugiej jednak strony pogorszyć się może jazda na równym terenie. 

Socialmedia

Warte uwagi

Czy warto kupić auto z silnikiem D-CAT?

D-CAT jest zaawansowaną odmianą silników wysokoprężnych D-4D koncernu Toyota. Produkowane od 2005 roku i montowane pod maskami Toyoty Avensis, Toyoty Auris, Toyoty RAV4 i Lexusa IS220...