Sól drogowa i jej wpływ na karoserię. Jak się przed tym zabezpieczyć?

Udostępnij:

Sól drogowa jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo na drodze i niszczy nasze samochody. Dlaczego tak się dzieje? Sól drogowa to nic innego jak chlorek sodu wzbogacony o substancje zbrylające. Jej właściwości są powszechnie znane. Sprawia, że powierzchnia zlodowaciała staje się mniej śliska, w związku z tym przyczepność samochodu poruszającego się na oponach zimowych może być lepsza. Niemniej jednak sól drogowa ma również swoją złą sławę, wszak przyczynia się do powstawania wżerów na karoserii. Wystarczy błoto pośniegowe, niewielki ubytek lakieru i nieszczęście gotowe...Na szczęście z takimi sytuacjami można sobie radzić używając neutralizatora rdzy, ale jeszcze lepiej im zapobiegać.  

Po pierwsze: mycie i glinkowanie ma znaczenie

Aby sól drogowa nie wżerała się w powierzchnię lakieru konieczne jest jego odpowiednie mycie, a w przypadku większych zanieczyszczeń glinkowanie i ponowne mycie. Na samym początku trzeba zaznaczyć, że najlepiej wybierać szampony do samochodów o neutralnym PH, a także używać rękawic z mikrofibry do mycia, przygotowując dwa wiadra, jeden ze wodą i szamponem, a drugi z czystą wodą. Jest to istotne gdyż po każdorazowym rozprowadzeniu szamponu, należy dłoń w rękawicy zanurzyć w wiadrze z wodą. W ten sposób mycie przebiega efektywniej. Do zbierania nadmiaru wody z umytych już elementów nie można używać ściągaczek z silikonem. One bowiem mogą spowodować zarysowanie lakieru wystarczy, że dostanie się pod nie drobne zanieczyszczenie. Zatem należy używać miękkich ręczników, a nie ściągaczek. W przypadku zabrudzeń, których nie udało się usunąć np. z żywicy, należy użyć glinki do lakieru samochodowego. Przed użyciem należy ją ogrzać w dłoni i uformować w kolisty kształt, a następnie użyć specjalnego lubrykantu dla poślizgu. Glinkę należy rozprowadzać ruchami poduwistymi, nigdy okrężnymi. Te drugie mogłyby spowodować powstanie drobnych rys, a przecież po to wykonujemy glinkowanie, by dodatkowo zabezpieczyć karoserię przed zanieczyszczeniami i wilgocią. Po wykonaniu glinkowania należy umyć i osuszyć samochód.    

Po drugie: pamiętaj o polerowaniu lakieru

Jeśli okaże się przy glinkowaniu, że na powierzchni lakieru widoczne są rysy, to najlepiej od razu się ich pozbyć. Można zastosować kredki do lakieru na niewielkie rysy. Jednak bardziej skutecznym rozwiązaniem będzie polerowanie maszynowe. Oczywiście w tym przypadku należy wiedzieć, jaki pad i pastę polerską dobrać, aby zamiast usunąć rys nie spowodować powstania kolejnych bądź co gorsza zniszczenia warstwy lakieru, co skutkowałoby koniecznością jego ponownego nałożenia na cały element i sąsiadujące, by uniknąć różnicy w kolorze. Zatem należy zaczynać od najmniejszych gradacji i padów oraz past wykończeniowych, a następnie wybierać polerskie, a na samym końcu dopiero ścierne, w sytuacji gdy poprzednie środki zawiodą. Tutaj trzeba pamiętać o wcześniejszym pomiarze grubości lakieru i dobraniu na tej podstawie odpowiedniego pada i pasty. Można zdecydować się również na polerowanie ręczne, które jest znacznie łatwiejsze i wykonuje się je z użyciem ściereczki z mikrowłókna.   

Po trzecie: woskowanie ma znaczenie

Kolejnym sposobem na zabezpieczenie karoserii przed zimą jest woskowanie. Można wykonać je bezpośrednio po glinkowaniu bądź polerowaniu lakieru. Trzeba wosk odpowiednio przygotować i rozprowadzać na karoserii kolistymi ruchami. Temperatura przy wykonywaniu tej czynności powinna być niższa niż 20 stopni Celsjusza. Woskowanie może skutecznie zabezpieczyć przed osadzaniem się na karoserii zanieczyszczeń, a także wnikaniem wilgoci. Jeśli woskowanie zostało wykonane prawidłowo to krople wody powinny tworzyć koliste kształty i nie osadzać się.    

A gdy rdza się pojawi...użyj neutralizatora rdzy 

Może się zdarzyć, że zapomnisz o tych przydatnych i zabezpieczających czynnościach, bądź przeoczysz jakiś ubytek i jednak rdza zaatakuje samochód. Jak sobie z nią poradzić? Przede wszystkim należy użyć środka ściernego, aby pozbyć się jej wierzchniej warstwy, a następnie użyć neutralizatora rdzy. Tworzy on powłokę ochronną, która zapobiega przed wżerami, a jednocześnie tworzy podkład do dalszych prac blacharsko-lakierniczych. Na neutralizator rdzy można kłaść zarówno szpachlę, jak i powłoki lakiernicze.

Zabezpieczenie samochodu przed działaniem soli drogowej jest możliwe. Nigdy nie można być pewnym w 100%, że wymienione środki zapobiegną powstaniu rdzy, jednak znacząco zmniejszą szansę na jej pojawienie się, a to przecież już bardzo dużo.

Artykuł sponsorowany

Socialmedia

Warte uwagi

Czy warto kupić samochód od dealera?

Samochód używany od dealera Obecnie na rynku dostępne są masowo rozbite samochody z zagranicy, które po ich naprawieniu trafiają do sprzedaży. Zakup takiego samochodu może przysparzać...