Decydując się na zakup samochodu używanego niejednokrotnie okazuje się, że wymarzony model należał wcześniej do wielbiciela sportowej jazdy. Taki samochód zwykle jest stuningowany optycznie bądź mechanicznie po to, aby wyglądał bardziej sportowo i nowocześnie, a przy tym miał lepsze osiągi. jego zakup jest zwykle sporym ryzykiem.
Sportowy design ze skłonnością do przesady
Sportowy styl auta jest zwykle podkreślany przez nowoczesny zderzak, stylowy grill, spojlery i felgi z niebanalnym wzorem. Kolorowe elementy można wprowadzić dzięki zastosowaniu specjalistycznej folii. Najdoskonalej będzie się ona prezentować na dachu oraz słupkach w wyjątkowo modnym kolorze carbon
Należy przy tym zastosować złotą zasadę umiaru, zgodnie z którą nie powinno łączyć się wszystkich elementów tuningu w jednym samochodzie, lecz wybrać kilka, które wzajemnie będą się uzupełniać. Przesada sprawi bowiem, że samochód będzie wyglądał po prostu śmiesznie. Ponadto przed kupnem auta, które ma naklejki przy szybie, czy nadwoziu, warto przyjrzeć się, czy ich rolą nie jest przypadkiem maskowanie rdzy lub pęknięć. Warto także zastanowić się, czy przyciemniane szyby oraz małe lusterka nie będą nowemu kierowcy utrudniać jazdy.
Sportowe wnętrze kabiny a wygoda podczas jazdy
Nie jest nowością, że sportowe wnętrze zwykle nie idzie w parze z wygodą (np. skórzane fotele przy dłuższej podróży mogą powodować zaczerwienienie skóry - to nie auto dla kobiet). Jednak tym, co może mieć realny wpływ na bezpieczeństwo kierującego, to tendencja posiadaczy sportowych aut do montażu kierownicy mniejszych rozmiarów. Wymiana na większą, wyposażoną w poduszkę powietrzną, będzie niestety dość sporym obciążeniem finansowym. Zdarza się także, że pedały pokrywane są metalowymi nakładkami, które znacząco wpływają na wygodę podczas jazdy.
Tym co może przeszkadzać nowym posiadaczom auta sportowego to hałas generowany przez układ wydechowy. Zwykle jednak wymiana tłumika rozwiązuje ten problem.
Bezpieczne zawieszenie i koła w sportowym samochodzie - czy to możliwe?
Obniżone przy pomocy amortyzatorów i sprężyn zawieszenie, mimo iż ma lepszą przyczepność do drogi, to jednak bardzo łatwo jest uszkodzić w nim miskę olejową, katalizator czy tłumik. Ponadto sportowe felgi i opony znacznie szybciej się zużywają, a wraz z nimi układ kierowniczy oraz hamulcowy. Zwykle zakup takiego samochodu będzie wiązał się z koniecznością sprawdzenia i najpewniej wymiany wielu zużytych elementów.
Silnik po przejściach
Ponieważ samochody sportowe zwykle pracują na bardzo wysokich obrotach, ich silniki i skrzynie biegów są przeważnie mocno zużyte.
Podobnie wiele szkód może przynieść:
- amatorski montaż stożkowego filtra powietrza,
- amatorski montaż pseudoturbiny,
- poddanie zużytego silnika nieprofesjonalnemu chiptuningowi (modyfikacja oprogramowania),
- usunięcie zaworu recyrkulacji spalin EGR dla zwiększenia mocy silnika,
- wycięcie katalizatora i filtra cząstek stałych DPF.
Zakup używanego auta od wielbiciela sportowej jazdy, obarczony jest sporym ryzykiem wad wielu elementów. Aby uniknąć kosztownych napraw (niejednokrotnie mogących przekroczyć wartość samochodu) koniecznie jest bardzo staranne przeprowadzenie przeglądu pojazdu w profesjonalnym warsztacie samochodowym.