Czy duży przebieg naprawdę powinien odstraszać od kupna samochodu?

Udostępnij:

Przebieg, a wartość auta

Rzeczywisty przebieg samochodu jest dla kupującego cenną informacją. Z reguły większym zainteresowaniem cieszą się auta o mniejszej liczbie przejechanych kilometrów. Wiąże się to bezpośrednio z koniecznością wymiany części po przekroczeniu określonych progów. Dla przykładu, po 200 tys. km trzeba wymienić katalizator oraz cewki zapłonowe, a lista inwestycji może być zdecydowanie dłuższa (zawieszenie, sprzęgło). Prowadzi to do naturalnych kosztów, dlatego nieuczciwi handlarze fałszują przebiegi sprzedawanych pojazdów. Mylne jest także wyobrażenie zachodniej kultury jazdy. Średni kierowca przejeżdża rocznie 20 tys. km. Jeżeli auto jest w dieslu, prawdopodobnie nawet więcej. Nikt nie kupuje samochodu, aby stał w garażu i ładnie się prezentował. Sam przebieg samochodu nie powinien go skreślać w naszych oczach. Auto takie może być dobrze serwisowane oraz prawidłowo eksploatowane. W efekcie podzespoły nie ulegają gwałtownym przeciążeniom i spełniają swoją funkcję lepiej przez dłuższy okres. Tym bardziej dziwi postawa, w której przy podobnych samochodach (marka, model, rocznik) prawie zawsze wybieramy auto z mniejszym przebiegiem.

Kiedy samochód z mniejszym przebiegiem będzie bardziej zużyty od tego z większym?

Mały przebieg może nam sugerować oszczędności właściciela (wymiana płynu chłodniczego, filtru oleju albo oleju silnikowego). Taka postawa zawsze jest niebezpieczna dla auta i skutkuje rozległymi problemami np. na podłożu korozyjnym. Każde zaniedbanie eksploatacyjne prowadzi do poważnych problemów z pojazdem. Najtańsze filtry powietrza mogą być przyczyną uszkodzeń turbosprężarki oraz przepływomierza powietrznego. Paliwo niskiej jakości destrukcyjnie wpływa na wtryskiwacze. Takich przykładów jest więcej, ale uświadamiają nam jedno. Właściwa eksploatacja ma kolosalne znaczenie dla stanu pojazdu. Stosowanie najgorszych płynów oraz nieokresowa wymiana, powinny w nas zapalić lampkę ostrzegawczą. 

Od czego zależy stan samochodu?

zbyt duży przebieg w aucie

Sam styl jazdy jest istotny przy zakupie samochodu. Auto z dużym przebiegiem mogło często podróżować w trasach. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że jego ,,rówieśnik" pokonywał krótkie odległości w mieście, rachunek może przechylić się na stronę auta bardziej eksploatowanego. Silnik pracuje lepiej podczas długich podróży, pokonywanych ze stałą prędkością (chodzi o osiągnięcie temperatury roboczej). Miejskie warunki wpływają również na układ hamulcowy, skrzynię biegów oraz sprzęgło. Na takiej jeździe ucierpi także katalizator, filtr cząstek stałych oraz olej silnikowy. Sposób prowadzenia samochodu również wpływa na żywotność elementów. Bardzo źle wypada tutaj jazda sportowa oraz tuning. Modyfikacje potrafią skutecznie zmniejszyć walory użytkowe oraz niszczą zawieszenie, silnik, a także turbosprężarkę. Taki pojazd może być w gorszym stanie od swojego rówieśnika pomimo niższego przebiegu.

Pamiętajmy o tym i wybierajmy mądrze. Auto z dużym przebiegiem nie zawsze okazuje się złą inwestycją. To interesujący nabytek na przykład wtedy, gdy służył poprzedniemu właścicielowi do pokonywania długich tras ze stałą prędkością. 

Socialmedia

Warte uwagi

Typowe problemy aut z tylną osią...

Ważną cechą samochodu jest jego przyczepność. Podczas wyboru auta, można się spotkać z pojazdami wyposażonymi w wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi (opcjonalnie obu osi). Takie...