Hasło „samochód rodzinny” najczęściej kojarzy nam się z wersją kombi z dużym bagażnikiem. Jednak coraz więcej kierowców poszukujących auta rodzinnego decyduje się na kombivany – wynika z danych Master1.pl. Największą zaletą kombivanów jest duża i wysoka przestrzeń bagażowa o regularnych kształtach, ale trzeba mieć na uwadze gorsze jakościowo materiały wykorzystane we wnętrzu.
Samochody w wersji kombi to typ nadwozia, który cieszy się w Polsce dużą popularnością i najczęściej na jego zakup decydują się kierowcy posiadający jedno lub więcej dzieci. Największą zaletą niemal każdego kombi jest duża powierzchnia bagażnika oraz podnoszona w całości tylna klapa ułatwiająca swobodne wkładanie i wyjmowanie przewożonych rzeczy, np. dziecięcego wózka lub dużych zakupów.
Można jednak zauważyć, że kierowcy poszukujący odpowiedniego samochodu dla swojej rodziny coraz częściej decydują się na zakup kombivana.
- Z naszych danych sprzedażowych samochodów pokontraktowych wynika, że wyraźnie rośnie zainteresowanie kombivanami. Dla porównania w 2016 r. sprzedaż samochodów typu kombivan stanowiła niecałe 5 proc. A w 2017 r. już co dziesiąty sprzedany w Master1.pl samochód miał nadwozie typu kombivan. Tendencja wzrostowa sprzedaży tych samochodów jest zauważalna również w tym roku. A do tego najpopularniejsze modele kombivanów, czyli Peugeot Partner, Renault Kangoo i Citroen Berlingo były w Master1.pl najlepiej sprzedającymi się francuskimi samochodami w 2017 r. – komentuje Grzegorz Grodecki, Dyrektor Zarządzający Master1.pl, platformy sprzedaży samochodów pokontraktowych należącej do Grupy Masterlease.
Kombi vs. kombivan – najważniejsze różnice
Kombivany uznawane są za bezkonkurencyjne w zakresie możliwości przewozowych. Trudno jest znaleźć równie pakowane auta w tej długości. Tym bardziej, że za ich największą zaletę uważa się znaczącą wysokość przedziału bagażowego, który najczęściej ma regularne kształty oraz dużą podnoszoną klapę bagażnika i brak dolnych progów, znajdujących się w niemal każdym kombi. To sprawia, że zarówno załadunek, jak i wyładunek nie będą sprawiały kłopotu, nawet jeżeli będą miały znaczący ciężar. Kierowcy chwalą sobie również wyższą pozycję za kierownicą, która ułatwia manewr parkowania oraz poprawia widoczność na drodze. A także liczne schowki znajdujące się pod podłogą lub nad fotelami z pierwszego rzędu.
Za wadę samochodów typu kombivan można uznać niższą niż w kombi jakość materiałów użytych we wnętrzu pojazdu. Jest to w szczególności zauważalne w uboższych wersjach wyposażeniowych tych modeli, w których miękkie tworzywa sztuczna, charakterystyczne dla samochodów osobowych, mieszają się z gołą blachą typową dla aut użytkowych.
Czy kombivan to dobra alternatywa dla kombi?
To zależy od oczekiwań i potrzeb. Ceny popularnych kombivanów są porównywalne z popularnymi modelami w wersji kombi tych samych producentów. Duży bagażnik i przestronne wnętrze idealnie sprawdzi się w przewożeniu rodziny na krótszych i dłuższych trasach. Może on również sprawdzić się jako auto użytkowe do przewożenia nawet sporych rozmiarów ładunków.